negarinadvbanner

بلاک چین چیست و چه کاربردی در زندگی ما دارد؟ +‌ ویدیو آموزشی

با قرارداد هوشمند می‌توان مجموعه خاصی از معیارها را برای شرایط خاص مرتبط با بیمه ایجاد کرد. کاربر می‌تواند مطالبات بیمه‌ای را به‌صورت آنلاین به بلاک چین ارسال کند تا پس از بررسی، درصورتی‌که شرایط استفاده از بیمه را دارد، به‌شکل خودکار و کاملاً آنی پرداختش انجام شود. استفاده از فناوری بلاک چین در زنجیره تأمین می‌تواند به رهگیری و اثبات منشأ حقیقی مواد اولیه، غذاها و کالاهای مصرفی کسب‌وکارها کمک کند. هرگونه اطلاعات درباره زنجیره تأمین، بدون هیچ تغییری در بلاک چین ثبت می‌شود.

نسخه‌ی دوم بلاک چین پا به عرصه‌ی ظهور گذاشت که شامل اپلیکیشن‌هایی فرای ارز می‌شود. سیستم بلاک چین اتریوم، برنامه‌های کامپیوتری را به بلاک‌ها وارد کرد که جایگزین ابزارهای مالی مانند اوراق قرضه شدند که به‌عنوان قرارداد هوشمند شناخته می‌شوند. به‌طور کلی می‌توان گفت بلاک چین یا به‌عبارتی زنجیره بلوکی، پایگاه داده‌ای متشکل از فهرست سوابق تراکنش‌هایی است که همواره رشد می‌کند و بر تعداد آن افزوده می‌شود. به این سوابق بلاک (Block) می‌گویند که ازطریق رمزنگاری (Cryptography) به یکدیگر متصل می‌شوند. بلاک‌ها در زنجیره‌ای از نودهایی (Node) با شبکه‌ی همتا‌به‌همتا قرار می‌گیرند و به مخزن ذخیره‌سازی که تشکیل می‌شود، دفتر کل دیجیتال (Digital Ledger) می‌گویند. ساتوشی ناکاموتو در وایت پیپر خود از آن به‌عنوان «سیستم الکترونیکی همتا به همتا» یاد کرد.

این مدل آثار هنری در واقع دارایی دیجیتالی هستند که خریدار مالک آنها است و می‌تواند آنها را بفروشد یا معامله کند. در حال حاضر روشی جدید برای فروش هنرهای دیجیتالی در شبکه‌های اجتماعی تعبیه و طراحی شده است. در واقع هنرمندان به این فناوری نیاز دارند تا به طراحی‌های خوبی دست یابند و از ساختارهای حاکمیتی مربوط به آثار خود نهایت محافظت را به عمل آورند. همچنین این فناوری باعث شده دسترسی به آثار هنری به اشکال مختلفی امکان‌پذیر باشد. با مدل‌های کسب ‌و کار نوآورانه، نیاز به در نظر گرفتن متفکرانه محیط نظارتی، بهترین شیوه‌ها و استراتژی وجود دارد. مشاوران حرفه ای هنگام ارزیابی کاربردهای این تجارت نوپا و نوآور با قوانین تاریخ و کتاب های بازی قدیمی باقی می مانند.

در بلاک چین‌های عمومی (Public Blockchain) به هر کسی اجازه دسترسی داده می‌شود. بلاک چین‌های خصوصی (Private Blockchain) فقط کاربران منتخب اجازه دسترسی دارند. بلاک‌چین‌های مجاز (Permissioned Blockchain) نیز ترکیبی از بلاک‌چین‌های عمومی و خصوصی هستند که هر کسی می‌تواند تا زمانی که از مدیران برای انجام یک کار مجوز داشته باشد، به آن دسترسی داشته باشد. بلاک چین حجم عظیمی از ثبت داده را از بین می‌برد؛ حجم زیادی از داده‌ها که در صورتی که چندین طرف در یک معامله درگیر باشند، گیج کننده خواهد بود. بنابراین فناوری بلاکچین و دفترهای توزیع شده در نهایت ممکن است روشی برای ادغام ثبت تمام تجارت جهانی در آینده نزدیک باشد.

تاریخچه فناوری بلاک چین نشان می‌دهد که بسیاری از فناوری‌هایی که Blockchain بر پایه آن‌ها خلق شده، مدت‌ها پیش از ظهور بیت کوین ابداع شده‌اند. یکی از این فناوری‌ها درخت مرکل است که با الهام از اسم رالف مرکل (Ralph Merkle)، دانشمند پرآوازه نام‌گذاری شده است. مرکل در سال ۱۹۷۹ در رساله دکترای خود رویکرد تازه‌ای را برای توزیع کلید عمومی و امضای دیجیتال موسوم به «احراز هویت درختی» معرفی کرد. مرکل در ادامه، ایده خود را به عنوان روشی جدید برای ارائه امضای دیجیتال به عنوان یک حق اختراع ثبت کرد. به‌طور مختصر و مفید، درخت مرکل را می‌توان داده‌ساختاری برای تأیید رکوردهای مستقل توصیف کرد. همین موضوع هم باعث شده که بستری کاملاً شفاف برای انجام تراکنش و ثبت اطلاعات به شمار رود.

تاریخچه و آینده فناوری بلاکچین

گسترش وب ۳ علی‌الخصوص در ماه‌‌های اخیر با موانعی زیادی روبه‌رو شده و پروژه‌های مختلف تا حدودی در جذب کاربران جدید به مشکل خورده‌اند. حال به نظر می‌رسد که تلگرام می‌خواهد با ۹۰۰ میلیون کاربر خود این شکاف را پر کند. با وجود اینکه جامعه هنری تا جای ممکن در مقابل غارت و سرقت مقاومت می‌کند اما مکان‌های باستانی و آثار هنری بسیاری به صورت غیر قانونی تخریب یا معامله شده‌اند. در برخی موارد حتی باید اموال به جا مانده بعد از غارت نیز تحت امنیت و حمایت بیشتر قرار دارد. برخی از آثار هنری تقاضای زیادی دارند در حالی که امنیت در بسیاری از نقاط جهان پایین است. با کمک این روش جدید NFTها زودتر به فروش می‌رسند و موانع آنها نیز از بین رفته است.

اعتبارسنجی توسط اپراتور‌های شبکه یا توسط یک پروتکل مشخص که از طریق قرارداد‌های هوشمند یا سایر روش‌های تأیید خودکار پیاده‌سازی شده است، انجام می‌شود. اما همانطور که گفته شد، بلاک چین یک دفتر کل غیرمتمرکز است که تمام تراکنش‌های این شبکه همتا به همتا در آن ذخیره می‌شود. با استفاده از این فناوری، شرکت‌کنندگان می‌توانند تراکنش‌ها را بدون نیاز به هیچ مرجع مرکزی تسویه حساب و تایید کنند. افراد در بستر بلاکچین می‌توانند انتقال وجه، تسویه معاملات و کار‌های بسیاری انجام دهند.

همچنین با تماشای ویدیوی زیر می‌توانید به اطلاعات جالبی درباره ماهیت فناوری بلاک چین و نحوه کار آن دست پیدا کنید. اثبات سهام واگذارشده یا DPoS یک الگوریتم اجماع hsj که توسط بلاک چین‌های ترون و EOS استفاده می‌شود و هدف آن دستیابی به توان عملیاتی بالاتر نسبت به اثبات کار و اثبات سهام است. پلتفرم‌های فعال در حوزه دیفای برنامه‌هایی هستند که خدماتی مشابه خدمات مالی در دنیای واقعی را به‌صورت غیرمتمرکز به کاربران ارزهای دیجیتال ارائه می‌دهند. وام‌دهی (Lending)، مبادله دارایی، بیمه ارزهای دیجیتال و سهام‌گذاری (Staking) از پرکاربردترین خدماتی هستند که در فضای دیفای ارائه می‌شوند و کاربران زیادی را با خود درگیر کرده‌اند. وظیفه ماینر در ادامه این است که با انجام یک سری محاسبات ریاضی پیچیده و حدس‌زدن عدد هش، انجام کار در شبکه را توسط سیستم‌های پردازشی خود اثبات کند.

بلاک چین‌ها بیشتر به دلیل نقش حیاتی در سیستم‌های ارزهای دیجیتال برای حفظ یک رکورد امن و غیرمتمرکز در تراکنش‌ها شناخته می‌شوند، اما موارد استفاده از آن‌ها به ارزهای دیجیتال محدود نمی‌شود. بلاک چین‌ها را می‌توان برای تغییرناپذیر کردن داده‌ها در هر صنعتی مورد استفاده قرار داد. از آن‌ها می‌توان برای ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps)، سیستم‌های مدیریت زنجیره تأمین، سیستم‌های رای‌گیری و موارد دیگر استفاده کرد. فناوری بلاک چین این پتانسیل را دارد که صنایع مختلف را با ایجاد اعتماد، امنیت و کارایی متحول کند. چرا آینده کسب و کار در فناوری های بلاک چین است؟ هنگامی که امروزه بیشتر مردم به فناوری بلاک چین فکر می کنند، اولین چیزی که معمولاً به ذهن خطور می کند ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین، اتریوم و مونرو است. با این حال، درست است که ارز دیجیتال فضای قابل توجهی برای نشان دادن کاربرد بلاک چین است، اما این تنها یک حوزه از زندگی است که این فناوری ممکن است برای همیشه تغییر دهد.

Nigel Riley

تمرین کننده موسیقی دوستانه. گیک هاردکور توییتر. بیکن پژوه. متخصص زامبی برنده جایزه.

تماس با ما